De impact van SaaS op de software-industrie

Uit onderzoek blijkt dat 66% van de ISVs haar applicatie ‘verSaaSt’ omdat ze nieuwe klanten willen aantrekken. Naast het aantrekken van nieuwe klanten brengt het verSaaSen van je applicatie nog meer voordelen met zich mee.

 

Softwarebedrijven kiezen steeds vaker voor het aanbieden van de oplossing via een abonnementsvorm, oftewel Software-as-a-Service. Vroeger kocht je de applicatie op een cd-rom die je moest installeren op de computer zodat je gebruik kon maken van de software. Echter kon je alleen op die specifieke computer de software gebruiken. Een van de kenmerkende eigenschappen van SaaS is dat de klant geen hardware meer hoeft aan te schaffen, maar overal toegang tot de software heeft via internet. Een bekend voorbeeld van een SaaS oplossing is Office 365.

De evolutie van SaaS heeft de software-industrie en de werking ervan fundamenteel veranderd. Maar waarom gaan veel softwarebedrijven over naar SaaS? En wat voor invloed heeft dit op het bedrijfsproces van de ISV?

Waarom kiezen bedrijven voor een SaaS oplossing?
MDC Research heeft onderzoek gedaan naar de meest beïnvloedende factoren waardoor een ISV kiest voor een SaaS oplossing. 66% van de ISV’s benoemt het creëren van kansen om nieuwe klanten te benaderen als voornaamste reden. 59% van de respondenten geeft aan dat de voordelen van terugkomende opbrengsten impact heeft gehad op de beslissing om te ‘verSaaSen’. Ook productinnovaties wordt benoemd als 3e in de lijst met factoren die invloed hebben op deze beslissing.

(Bron: Microsoft ISV Research, februari 2018)

De belangrijkste voordelen van het SaaS model
Uit onderzoek is gebleken dat ISV’s die een SaaS-versie van hun software ontwikkelen verschillende voordelen kregen.  Ze kregen de mogelijkheid om makkelijk en zonder veel kosten nieuwe klanten aan te trekken en meer toegevoegde waarde te leveren aan bestaande klanten, waaronder minder complexiteit en minder Total Cost of Ownership (Keystone, 2017). Daarnaast kunnen ze ook gebruik maken van geaggregeerde data dat ervoor zorgt dat updates en nieuwe functies sneller toegevoegd kunnen worden (shorter time to market).


(Bron: Keystone research, juni 2017)

Aantrekken van nieuwe klanten (segmenten)
Doordat de oplossing nu op een cloudplatform draait heb je minder kosten en technische vereisten waardoor je de doelgroep kan verbeden. Je kunt nu klantsegmenten toe te voegen die voorheen niet winstgevend waren.

Daarnaast vermijdt het hanteren van een SaaS model ook geografische barrières, doordat je gebruik maakt van de wereldwijde infrastructuur van het cloudplatform. Je hoeft de software niet meer ter plekke te installeren. Gebruikers kunnen wereldwijd de oplossing downloaden en ervaren betere performance en minder latency.

SaaS oplossing zorgt voor 75% minder installatietijd!

Verminder de complexiteit en verlaag de aanschafkosten voor de klant
Een van de grootste voordelen van het overschakelen naar een SaaS oplossing is het voordeel voor jouw klant. De klant hoeft nu geen dure hardware meer aan te schaffen voor het installeren van de software.

On-premise oplossingen vereisen vaak forse investeringen van de klant. De klant moet vaak investeren in een bepaalde infrastructuur om de software op te hosten. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de performance level van de applicatie kunnen deze kosten vaak hoog oplopen (soms tot miljoenen euro’s!). De klant moet daarnaast ook blijven investeren in de onderhoud en ondersteuning. Met een SaaS oplossing hoeft de klant geen investering meer te doen in hardware, omdat de oplossing op een cloudplatform wordt gehost. Naast de voordelen voor de klant is het voor jouw ontwikkelingsteam ook voordelig. Dankzij een uniforme omgeving kan het ontwikkelingsteam zich meer richten op hoogwaardige product features en minder op het beheer en onderhoud van de systeeminfrastructuur. Een win-win situatie dus!

Daarnaast is er nog een bijkomend voordeel; jouw klant hoeft bij SaaS voor het onderhoud van de infrastructuur geen extra medewerkers aan te nemen. Doordat de software online draait en voortdurend wordt bijgewerkt is de efficiency ook nog eens vele malen hoger.

30% kostenbesparing op systeem en hardware

Nieuwe cloud-services integreren
De integratie met andere cloud services maakt het mogelijk om de software te verbeteren en functies toe te voegen die voorheen tijd- en kostenintensief waren om zelf te ontwikkelen. De helft van de ISVs geeft aan bestaande integraties in hun SaaS-product toe te voegen (Keystone, 2017).

Afhankelijk van de klantvraag behoorden geavanceerde gegevensanalyses, business intelligence, visualisatie en samenwerkingstools tot de mogelijkheden die bedrijven toevoegen terwijl ze hun software naar de cloud verhuisden. 


Meer inzicht in klantgebruik
Elke ISV wil graag inspelen op de behoeftes van de klant. Je wil betere inzichten in het gedrag van je klant, zodat je weet wat de klantbehoeften en pijnpunten zijn. Door goede inzichten kan je functies integreren waar de klant van profiteert. Dit zorgt voor een versnelling van de productontwikkeling. Uit onderzoek is gebleken dat dit resulteerde in een versnelling in het product development proces met 33%.

Daarnaast kan je continu updates doorvoeren en ben je niet meer gebonden aan periodieke updates. Dit biedt voor zowel ISVs als voor de klant veel voordelen: beter grip op het update proces, snel door ontwikkelen en makkelijk nieuwe features toevoegen.

Versnelling van het development proces met 33%

(Bron: Keystone research, juni 2017)

Het verbeteren van de financiële voorspelbaarheid
Een erg belangrijk aspect van de SaaS oplossing is de verandering in het businessmodel. Waarbij je voorheen een x bedrag kreeg in 1 keer, betalen klanten bij een SaaS-bedrijfsmodel doorgaans een terugkerende (maandelijks of jaarlijkse) prijs voor toegang tot de producten. Dit zorgt voor een verbetering in de financiële voorspelbaarheid. Het is makkelijker om de inkomsten in kaart te brengen op lange termijn.

Daarnaast kan je door de flexibiliteit van de SaaS-prijsmodellen de prijs afstemmen met de behoeftes van de klant. Je kan verschillende abonnementsvormen maken voor verschillende functionaliteiten binnen de software. 

Conclusie
Ongeacht of je een cloud-native startup of een bestaande ISV met een legacy on-premise softwareoplossing bent; SaaS is een kans om je bedrijf fundamenteel te transformeren om meer waarde te bieden en software te verkopen aan een breder scala van klanten. Dit terwijl tegelijkertijd de winstgevendheid wordt verhoogd en de product innovaties worden verbeterd door lagere kosten en complexiteit. Wie wil dat nu niet?

Wij helpen veel bedrijven met de transformatie naar een SaaS oplossing. Ben je benieuwd hoe wij dit doen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

 

Gerelateerde berichten