Startup business challenges ISVs- Hoe bouw je een gebruiksvriendelijk product?

In dit artikel gaan we het hebben over een van de bekende start up challenges; hoe bouw je een gebruiksvriendelijk product?

 

 Deni Harrewijn, Intercept


In dit artikel gaan we het hebben over een van de bekende start up challenges; hoe bouw je een gebruiksvriendelijk product? Doordat wij dagelijks veel software bedrijven begeleiden bij hun technische uitdagingen,  zien wij veel producten, applicaties en oplossingen gebouwd worden.
Ik denk daarom ook dat het interessant is om enkele best practices en ervaringen te delen.

Een gebruiksvriendelijk product leidt tot een betere ervaring, tevredenheid en ondersteunt de algehele relatie tussen de software leverancier en de klant. In mijn vorige artikelen beschreef ik de veel voorkomende startup challenges bij softwarebedrijven. In dit artikel gaan we het hebben over betrouwbaarheid en de interface.

Toen ik bezig was met de research over deze onderwerpen kwam ik een interessant artikel tegen die je moet lezen als je geïnteresseerd bent in betrouwbaarheid -> lees het hier.

Laten we beginnen met betrouwbaarheid en interface!

Betrouwbaarheid

Als we het hebben over een gebruiksvriendelijk product dan moeten we het hebben over de betrouwbaarheid. Een betrouwbaar product moet een consistente en voorspelbare ervaring bieden wanneer je er gebruik van maakt. Het moet doen waar het voor gebouwd is en het moet het doen op ieder moment dat je er gebruik van maakt.  Als je bijvoorbeeld in de zomer een ventilator gebruikt, dan moet die lucht in de ruimte blazen en het zou de lucht moeten verfrissen. Afhankelijk van het vermogen, zal het hard of zacht waaien. Dit maakt de ventilator een betrouwbaar product in een menselijke context. Een digitaal product is wat complexer. In de productiefase moet je rekening houden met de performance, andere producten of diensten die hiermee geïntegreerd zijn. Daarnaast zijn vaak ook de infrastructuur, code, configuratie en uitrol van de software flexibel geschreven.

De betrouwbaarheidsverwachtingen zijn gebaseerd op een veerkrachtig fundament. Kan het product gebruikt worden om zich aan te passen aan andere workloads? En wat gebeurt er als het product iets anders doet dan oorspronkelijk gewenst? Kan het gemaakt worden? Veerkrachtigheid is in staat zijn om op een ongewenste gebeurtenis aan te passen en hiervan te herstellen. Van een veerkrachtig product wordt verwacht dat deze in staat is om een extreme gebeurtenis te weerstaan met minimale impact en performance vermindering. Na deze gebeurtenis moet het in staat zijn om snel de functionaliteit te herstellen of zelfs te verbeteren.

De afhankelijkheid van een complex object, zoals een software oplossing (die constant moet aanpassen aan de omgeving), hangt af van hoe deze veerkrachtig deze gebouwd is.

Continue ontwikkeling van technologie, zoals Cloud Computing, betekent dat je een base-level voor veerkrachtigheid hanteert. Met de nieuwste business modellen zoals Serverless heb je een flexibeler en wendbaarder model waarbij veerkrachtigheid van je oplossing gefocust kan zijn op je code en hoe goed je de cloud-platformen kan configureren die je gebruikt.

De klant staat centraal in elk artikel, ditmaal doordat de verwachtingen van de klant overeen moeten komen de daadwerkelijke betrouwbaarheid. Het is belangrijk dat het software ontwikkelteam begrijpt wat de KPI’s van de klant zijn. Het opbouwen van Service Level Objectives kan helpen met het bouwen van het product zoals de klant dit verwacht. Vraag je klanten over hun verwachtingen en evalueer dit intern bij het ontwikkelen van een product.

Dan blijft de vraag; hoe meet je betrouwbaarheid. We hebben twee typen indicatoren: ‘leading’ en ‘lagging’ indicatoren. Het vergaren van statistieken zoals incident-ratio’s en klantenservice telefoongesprekken zijn matige manieren om betrouwbaarheid te meten, aangezien ze geen indicatie geven van hoe je producten eventueel reageren op toekomstige gebeurtenissen. Dit zijn indicatoren omdat ze enkel gemeten kunnen worden nadat iets gebeurt is.

Leading indicatoren zijn factoren die een bepaalde uitkomst voorspellen, met oog op een toekomstige gebeurtenis. Dit geeft je de kans om te acteren en anticiperen vóórdat het gebeurd is. Echter, dit zijn indicatoren en zijn derhalve niet altijd correct. De ideale statistieken voor een betrouwbaar product, is een mix van leading en lagging indicatoren. Denk aan statistieken als Lead Time, Mean Time To Restore en Change Fail Percentages.

Interface

Het tweede onderdeel van een gebruiksvriendelijk product is de interface. Een goede productinterface maakt het eenvoudig voor de gebruikers om het product te gebruiken en bruikbare informatie terug te krijgen. Een interface bestaat uit verschillende noemenswaardig heden: interactie, grafisch ontwerp, lay-out, symbolen, technische interactie, etc.

Ik neem je mee in enkele best practices voor een goede interface, te starten met wees duidelijk. Een duidelijke interface helpt met het voorkomen van gebruikersfouten, maakt belangrijke informatie kenbaar en draagt bij gebruiksgemak. Duidelijke interfaces moeten uit zichzelf uitleggen wat ze doen en welke uitkomst je kunt verwachten, zoals het zoek-symbool om te zoeken naar iets binnen het product, duidelijk gaat hand in hand met eenvoud. De beste interface designs zijn simpel. Simpele designs zijn makkelijk te begrijpen en gebruiken en geven de interface een consistent uiterlijk. Hier is een goede balans tussen het maximaliseren van functionaliteit en eenvoud door het progressief ontsluiten van informatie.

Bijvoorbeeld de IPhone 8; deze was gemaakt met één enkele knop aan de voorkant. Vanaf waar dan ook in de applicatie leid deze je terug naar het hoofdscherm. Belangrijk om te noemen is dat de gebruiker een duidelijk oorzaak-gevolg relatie moet zien tussen de acties die ze uitvoeren en de objecten in het product. Dit leidt ertoe dat gebruikers voelen alsof ze de controle hebben. Houd in gedachte dat ieder visueel element dat verschijnt op het scherm mogelijk de gebruiker zijn aandacht trekt. Voorzie van een omgeving die aangenaam is om in te werken en bijdraagt aan de gebruiker zijn begrip van de informatie voor zich.

Dit klinkt vast vrij duidelijk. Laten we nu eens de gebruiker betrekken bij deze leuke ervaring. Producten van tegenwoordig moeten de karakteristieken van de gedachten en het gedrag van de gebruiker reflecteren. Daarom wordt aanbevolen om je doelgroep te onderzoeken. Daarbij kan het helpen om ervaringen en designs van andere succesvolle producten mee te nemen.

Je zult je gebruikers nodig hebben in verschillende stadia: voor het designen, het evalueren van dit design, bij het prototype, bij het live zetten en bij de uiteindelijke evaluatie.

Start met het identificeren van je gebruikers en hoe ze het product gaan gebruiken. Onderzoek het volgende:           

  • Gebruikersbehoeften, uitdagingen en problemen;
  • Type gebruikers, hun ervaringen, kennisniveau en vaardigheden;
  • Welke activiteiten ze kunnen ondernemen in je systeem.

Bij het bouwen van je producten kan je deze stap niet overslaan. Dit hebben we in artikel #2 de waarde propositie besproken, en het wordt sterk aangeraden om dezelfde gebruikers te benaderen om hun feedback op te halen over de interface. Als je verschillende waarde proposities hebt of je koper is een ander persona dan je gebruiker, focus dan op je gebruiker.

Hou je gebruikers in gedachte wanneer je je product ontwikkelt en haal constant feedback op. Stel je prioriteiten op basis van de feedback. Focus op het optimaliseren van de directe impact en maak het product gebruikersvriendelijker. Maak een roadmap voor extra functionaliteiten en feedback om meer allesomvattend te zijn. Des te beter je je gebruikers betrekt bij de ontwikkeling, des te meer ambassadeurs je hebt en hoe hoger de klanttevredenheid is,

Samenvattend, bouw een betrouwbaar product door klantfeedback op te halen. Doe dit proactief tijdens het ontwikkelen en het releasen, maar ook wanneer het niet goed gaat. Leg de juiste leading en lagging indicatoren vast om klantverwachtingen bij te houden. Als het op je interface aankomt, begrijp en betrek je gebruikers. Doe onderzoek voordat je gaat designen en vraag feedback in elke stap die je maakt. Probeer je interface duidelijk, simpel en consistent te houden.


Geïnteresseerd?

Als je graag meer wilt leren over het bouwen van een gebruiksvriendelijk product op het gebied van betrouwbaarheid en interfaces, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.