Startup business challenges ISVs- Timing van productrelease

Een product release is een van de belangrijkste gebeurtenissen in de productlevenscyclus en het productbeheerproces.

 

 Deni Harrewijn, Intercept

 

Een productrelease is een van de belangrijkste gebeurtenissen in de productlevenscyclus en het productbeheerproces. Als een van de laatste artikelen in de reeks: start up business challenges van software bedrijven gaan we je meer vertellen over de timing van productrelease. Waar moet je bijvoorbeeld allemaal rekening mee houden bij het lanceren van nieuwe producten en of functionaliteiten?

Als je je kunt vinden in een van onderstaande punten kun je dit artikel als leidraad gebruiken in jouw product release. Je houdt je bezig met:  

  • Het releasen van een bestaand product naar een nieuw platform
  • Een nieuw idee lanceren voor de eerste keer
  • De introductie van nieuwe functionaliteiten bij bestaande klanten
  • De introductie van nieuwe functionaliteiten bij nieuwe of verschillende klantsegmenten
  • Het opnieuw uitbrengen van jouw huidige product met behulp van verschillende technologieën.

Ook leuk om te lezen als je geïnteresseerd bent in product release: ‘’Hoe schrijf je een Product Release Plan’’ en ‘’The Product Launch boek’’.

Product release

Een product release is het lanceren van een nieuw product of nieuwe functionaliteiten die toegevoegde waarde bieden aan je klanten en haar gebruikers. Daarnaast kan een productrelease ook je team helpen bij het plannen van deadlines om de product release te realiseren.

Een goed voorbereide release gaat niet alleen over het bieden van toegang tot nieuwe functionaliteiten. Het is ook de deadline wanneer het team een nieuwe klantenervaring gaat opleveren en hulp gaat bieden bij de ondersteuning ervan. Een release is niet alleen een technische release, het omvat ook andere activiteiten zoals marketing, PR, interne processen en systemen, bestaande klanten etc waar je rekening mee moet houden.

Het hoofddoel van release management is het creëren, testen en leveren van de mogelijkheden, om de diensten te leveren die leiden tot het voltooien van alle benodigdheden en het leveren van de doelen.

Laten we beginnen met de roadmap:

 

De product roadmap

Een product roadmap moet dienen als een visuele samenvatting op hoog niveau van de strategische doelstellingen en verwachtingen van het product. Deze roadmap moet bestaan uit mijlpalen en doelen, het tijdpad en verantwoordelijkheid, etc. Bijvoorbeeld het verbeteren van de prestaties, het verhogen van de klanttevredenheid, het verhogen van de inkomsten, interne optimalisatie, het verbeteren van de beveiliging etc.

Daarnaast kan deze product roadmap ook handig zijn voor bijvoorbeeld het presenteren van de planning intern, het kan helpen bij de communicatie en bij het plannen van de product development zodat je zeker weet dat iedereen nog op de juiste koers zit.

 

Release Plan

De product roadmap zal worden vertaald in een release plan. Dit is meer een gedetailleerd stappenplan met de daarbij behorende acties. Het release plan communiceert de functionaliteiten en verbeteringen die gepland zijn voor de volgende release van het product (of de komende releases). Dit is vergelijkbaar met een project planning met een uitleg van alle mijlpalen en doelen. Wanneer je bezig bent met meerdere producten dan is het belangrijk dat je 1 plan per product maakt, waarbij elk product weer meerdere projecten kan hebben die beschreven staan in het plan. Wanneer je start met het bouwen van je roadmap zoek dan online naar templates die je hierbij kunnen helpen.

Een releaseplan bestaat uit verschillende elementen en door na de denken over onderstaande onderwerpen (planning, waarom, wie, wat en wanneer) heb je een goede basis van het plan in handen dat zorgt voor een succesvolle release.

Planning

Voordat je een product lanceert moet je eerst het een en ander plannen. Een release planning sessie is onderdeel van de product roadmap. Daarvoor moet het bedrijf eerst bepalen welke functionaliteiten er doorgevoerd moeten worden. Planning is essentieel voor het vaststellen van gedeelde doelen en gedeelde kennis die kunnen zorgen voor een succesvolle productlancering. Nodig voor de planningssessie de belangrijke vertegenwoordigers van de verschillende afdelingen uit. Let wel op: Nodig hiervoor niet teveel mensen uit, ongeveer 8 mensen is een mooi aantal.

Waarom

Als we het hebben over de waarom vraag, dan moeten we kijken naar de product roadmap. Die legt uit waarom de release belangrijk is voor de het bedrijf. Wanneer we een product roadmap ontwikkelen moeten we antwoord kunnen geven op de vraag; waarom is deze release zo belangrijk? En hoe meten we succes? Gaan we allemaal akkoord met het doel en kunnen we ons hierin vinden?

Wie

Tijdens een release planningssessie is het belangrijk te onthouden voor wie je het doet, wie zijn de gebruikers en welke persona? Het is belangrijk om te weten wie van het product gebruikt maakt en wat de gebruikers belangrijk vinden. Om de verschillende gebruikers te definiëren kun je gebruik maken van segmentatie. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op rollen; marketing, eind gebruikers vanuit sales, de koper, de installateur, etc..

In deze reeks met artikelen hebben we de klant centraal gesteld. Ook bij de timing van product release is het belangrijk je klant niet te vergeten. Het is raadzaam om je klanten een vragenlijst in te laten vullen als je dit niet al eerder hebt gedaan. Zo voorkom je dat je nieuwe functionaliteiten toevoegt die de gebruiker toch niet gaat gebruiken. Onderzoek daarnaast ook hoe vaak je gebruikers een update willen hebben en wanneer? Is hun gebruik op specifieke tijden op bepaalde momenten van de dag of momenten in hun leven? Deze details lijken misschien onbenullig, maar ze zijn erg belangrijk bij het stellen van prioriteiten.

Wat

Tijdens de wat fase ga je de product functionaliteiten bespreken. Leid de discussie over functionaliteiten door de volgende vragen te stellen:

  • Wat heeft de gebruiker nodig, wat wil hij zij doen met het product?
  • Wie is de gebruiker?
  • Waarom maken deze functionaliteiten hun werk gemakkelijker? Worden ze hierdoor productiever?
  • Hoe vaak zullen ze de functionaliteit gebruiken?
  • Is deze functionaliteit echt noodzakelijk?

De waarde wordt bepaald door de prioriteitenstelling. Daarom moeten we de waarde definiëren en overeenstemming bereiken tijdens de planningsfase. Tijdens deze planningsfase moet er gekeken worden naar hoe belangrijk de functionaliteiten zijn voor de gebruikers. Waarde kan worden omschreven als een uitkomst en moet resulteren in tevredenheid.

Mapping

Mapping is een methode die je helpt om snel en de nieuwe functionaliteiten van een release in kaart te brengen. Begin met het inzichtelijk brengen van het verhaal van het product, van begin tot het einde. Dat wil zeggen, de gebruiker opent de app en ziet een welkom menu, klikt op nieuw,  het project zal een nieuw template starten,  etc.. , belangrijk om te doen in de logische volgorde. Als het gaat om software schrijven is er niet altijd sprake van een logische volgorde, dat maakt echter niet uit voor deze oefening. Het doel is een duidelijk stappenplan en verwachtingen op te schrijven, zijsporen kunnen in een later stadium worden besproken.

Je kunt de primaire acties van jouw productverhaal horizontaal in kaart brengen en verticaal de details toevoegen.

Wanneer je alles goed in kaart hebt gebracht heb je een lijst met functionaliteiten die je wilt optimaliseren. Nu moet je beslissen welke functionaliteiten je wanneer wilt optimaliseren. Wat zijn de belangrijkste kenmerken en wat kan worden uitgesteld tot de volgende release? Je moet voorkomen dat er te veel wijzigingen of updates in één release worden toegevoegd.

Product release vs Product Launch

Nu we de productrelease hebben gerealiseerd is het product technisch af en klaar om gebruikt te worden door de klanten.  De product lancering kan beginnen! Ben je benieuwd waar je rekening mee moet houden bij de product release? In het volgende artikel vertellen wij de best practices die ervoor kunnen zorgen dat je klanten enthousiast worden van de nieuwe functionaliteiten. Wil je dit niet missen? Schrijf je dan hier in voor onze Intercept Insights, dan krijg je om de 2 weken een nieuwe artikel in je mailbox.