Case Study
Fadiro

It's time to Intercept

Fadiro

BAS – een dossieradministratiesysteem voor reisbureaus - draaide tot voor kort on-premise. Fadiro, het achterliggende bedrijf, was verantwoordelijk voor inkoop, onderhoud en beheer van de fysieke machines en de software development. De kennis om de machines in te richten en te beheren lag bij één medewerker. Toen deze medewerker een andere baan kreeg, besloot Fadiro niet meer afhankelijk te willen zijn van één persoon.

Fadiro klopte bij ons aan voor het realiseren van een migratie naar de Cloud en Azure DevOps. Hieronder lees je hoe dit verliep.

 

De situatie

Fadiro heeft de webbased applicatie BAS ontwikkeld. BAS is hét dossieradministratiesysteem voor reisbureaus in Nederland. Ruim 90% van de ANVR reisspecialisten in Nederland maakt er gebruik van.

Wanneer klanten een reis boeken, kunnen reisspecialisten de gehele administratie afhandelen in BAS. Hierbij kun je denken aan uitgebreide profielregistratie, koppelingen met de visumcentrale, autoverhuurders en vaccinatiespecialisten en een correspondentiemodule. Financiële gegevens worden vanuit BAS automatisch overgezet naar een extern boekhoudpakket.  Aan de andere kant hebben klanten een portaal op Mijnreisoverzicht.nl waarin ze hun reis kunnen inzien en de betaling kunnen voltooien.

Fadiro is 18 jaar geleden gestart en is op IT-gebied altijd al een zeer vooruitstrevend bedrijf geweest. De overstap naar de Cloud was een logische volgende stap.

 

De uitdaging

Tot twee jaar geleden maakte Fadiro uitsluitend gebruik van een on-premise omgeving in de datacenters van een tweetal hostingpartijen. De fysieke machines werden door Fadiro gekocht, ingericht, geplaatst en beheerd.

De kennis over de inrichting en het beheer van deze machines lag bij één medewerker. Deze medewerker was een groot deel van zijn tijd kwijt aan systeembeheer en serveronderhoud.

Bovendien moest onderhoud aan de servers buiten kantoortijden plaatsvinden om overlast aan de klantzijde te voorkomen. Dit gold ook voor het doorzetten van updates. Een keer in de maand, op zondagavond, moest deze medewerker de update met soms wel 20 nieuwe features doorzetten. Deze werkwijze maakte dat nieuwe features soms onnodig lang klaarstonden om geüpdatet te worden.

Daarbij kreeg Fadiro steeds meer klanten en dus meer data, waardoor er af en toe performanceproblemen optraden. Opschalen was erg lastig in deze situatie.

Hoog tijd voor verbetering, vond Fadiro. Op het moment dat bovengenoemde medewerker een andere baan kreeg, besloten ze over te stappen naar de Cloud. Via een hostingpartij zijn ze terecht gekomen bij Intercept.

 

De oplossing

Wij hebben Fadiro geholpen met de migratie naar de Azure Cloud. De eerste transitie bestond uit het inruilen van servers voor virtual machines, een lift & shift.

Daarna hebben we Azure DevOps geïmplementeerd, een omgeving waarin het development team middels geautomatiseerde pipelines snel updates kan doorvoeren. Door de combinatie met Kubernetes – het welbekende container-orkestratiesysteem – kan iedere feature direct worden geüpdatet zonder dat de klant daaraan hinder ondervindt.

Fadiro neemt nu Managed Services bij ons af. Met uitgebreide monitoring houden we zaken als gebruik en beveiliging nauwlettend in de gaten. We hebben maandelijks een evaluatie over het systeem, waarin we mogelijkheden bespreken om de omgeving naar een hoger niveau te tillen.

 

De resultaten

  • De doorlooptijd van het doorvoeren van nieuwe features is verkort van enkele weken naar enkele minuten. Klantverzoeken en bug fixes kunnen per direct worden opgepakt. Met Kubernetes worden deze updates doorgevoerd zonder dat de klant het merkt.

  • De aanschaf- en onderhoudskosten van fysieke machines zijn hoog. Door gebruik te maken van virtual machines en Kubernetes bespaart Fadiro op deze kosten. Bovendien kan Fadiro zo eenvoudig op- en afschalen. Een monitoring tool geeft inzicht in het gebruik, waarop ze met een klik op de knop virtuele machines kunnen toevoegen.

  • Doordat alle virtual machines en containers uit eenzelfde script worden gehaald, is uitgebreide kennis over het systeem niet meer nodig. De programmeurs van Fadiro kunnen zich volledig focussen op de doorontwikkeling van de applicatie.

 

Fadiro over Intercept

Jos, teamleider development bij Fadiro: “Wij zijn goed begeleid door Intercept. Het zijn kundige mensen die duidelijk uitleg geven over de mogelijkheden van Azure. De voor- en nadelen worden goed afgewogen. Ze kiezen nooit voor de makkelijkste of goedkoopste optie voor henzelf, maar denken altijd in het belang van Fadiro. Ik ben zeer positief.”