Case Study
Kruitbosch

It's time to Intercept

Kruitbosch

1. Uitdaging
In het retail landschap vindt er een enorme digitale verschuiving plaats en een toenemende behoefte aan online (bestel)systemen. Deze ontwikkelingen speelden ook bij Kruitbosch. Kruitbosch is eigenaar van de sterk groeiende fietsmerken Cortina en Alpina en levert een compleet assortiment fietsonderdelen en –accessoires. De klanten van Kruitbosch zijn tweewielerspecialisten in Nederland, België en Duitsland. Tot voor kort konden de dealers in een offline bestelprogramma de voorraad bekijken en hun producten bestellen. Dit systeem was echter behoorlijk gedateerd en beschikte niet over de mogelijkheid om te voorzien in realtime informatie en accurate orderprocessing. Kruitbosch vond het van groot belang om mee te gaan in de digitale transformatie en zocht naar een nieuwe dealer applicatie die hun klanten beter ondersteunt. De Nieuwe Zaak hielp Kruitbosch om de focus op de klantgedachte door te vertalen naar online. 
2. Oplossing
Samen met De Nieuwe Zaak heeft Kruitbosch de customer journey in kaart gebracht en naar aanleiding hiervan een digitale roadmap gemaakt.
Nauwe samenwerking met dealers stond hierbij voorop. De eerste stap was de vervanging van het huidige offline bestelsysteem. Er is gekozen voor het Intershop platform (Intershop is e-commerce partner van De Nieuwe Zaak). Om een volledige digitale transformatie te realiseren was het noodzaak dat het nieuwe e-commerce platform wordt gehost op een cloud infrastructuur. Kruitbosch kwam tot de conclusie dat dit Microsoft Azure moest worden vanwege de vele voordelen (o.a. schaalbaarheid, betrouwbaarheid, compliance en flexibiliteit). Kruitbosch is op zoek gegaan naar een Azure specialist en kwam toen al snel bij Intercept uit omdat Intercept de juiste kennis en expertise in huis heeft om Kruitbosch hierin te ondersteunen.











Het proces
De Nieuwe Zaak heeft in nauwe samenwerking met Kruitbosch de basis van het Intershop platform opgezet voor de ontwikkeling van de Kruitbosch Portal en consumenten sites voor de fietsmerken Cortina en Alpina. Intercept is in deze de partij die de hosting verzorgt en Amis heeft het database beheer onder haar hoede.

De samenwerking tussen de verschillende partijen is mooi samengekomen bij de performance uitdagingen die tijdens de uitrol van de dealer portal naar voren kwamen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden waren er op alle niveaus optimalisaties noodzakelijk. Zo heeft Intercept pro-actief oplossingen aangedragen op het vlak van hosting, welke in nauw overleg tussen de verschillende partners zijn geïmplementeerd. Amis heeft alle database monitoring ingericht en draagt zorg voor de backup en restoring processen in geval van calamiteiten. De Nieuwe Zaak en Kruitbosch hebben zich zo maximaal kunnen richten op het optimaliseren en door ontwikkelen van het platform.











3. Het resultaat
Het resultaat is een op de toekomst gericht e-commerce platform, ondergebracht op het Microsoft Azure platform. Het platform voor Kruitbosch bevat momenteel een voor de doelgroep geoptimaliseerd dealerportal (B2B) en een Cortina website (B2C). Door het online dealerportaal kan de klant van Kruitbosch op elk moment, waar en wanneer ze maar willen, de voorraad bekijken en producten bestellen. Voor Kruitbosch zelf betekent dit dat ze makkelijk updates door kunnen voeren, zonder downtime. Alles is nu real-time en schaalbaar.

“Door de fijne samenwerking en communicatie tussen Kruitbosch, De Nieuwe Zaak en Intercept is de overstap naar een nieuw e-commerce platform soepel verlopen. De samenwerking heeft tot een goed werkend resultaat geleid, we stemmen de werkzaamheden en optimalisaties onderling met elkaar af en door de heldere communicatie wordt deze samenwerking als een sterk drieluik ervaren. Het is fijn om te zien dat we allemaal sterk gefocust zijn op de eindklant en we niet alleen de technische mogelijkheden voor ogen hebben.''

Thijs Slagmolen (Proces & e-commerce specialist bij Kruitbosch / Productowner Kruitbosch Platform)