Case Study
Nijhuis Bouw

It's time to Intercept

Nijhuis Bouw

Nijhuis Bouw is een veelzijdige bouwonderneming met onder meer een eigen timmerfabriek en een webshop. De achterliggende software was tot op heden niet aan elkaar gekoppeld. Daardoor was er ruim 2 fte nodig voor de handmatige invoer van e-commerce activiteiten in het boekhoudpakket. Hoog tijd dus voor een automatiseringsslag.  

Nijhuis Bouw heeft de hulp van Intercept ingeschakeld om een integratie van de huidige software te realiseren. Ben je benieuwd hoe wij dit hebben opgelost? Lees dan snel verder.

De situatie

Nijhuis Bouw is een bouwonderneming die zich concentreert op een drietal hoofdsegmenten: seriematige woningbouw, renovatie van grote projecten en onderhoud van bestaande eigendommen van onder meer woningcorporaties. Dit doet Nijhuis Bouw verspreid over drie vestigingen met ongeveer 450 collega’s. Nijhuis Bouw heeft daarnaast een eigen timmerfabriek en de webshop Toelevering Online, waarop ze maatwerk kozijnen aanbieden.


Deze verschillende ondernemingen overlappen en versterken elkaar. Door de groei die het bedrijf doormaakt, vergt de administratieve kant steeds meer tijd. Op dit moment is er 2 fte nodig voor het invoeren van e-commerce activiteiten in het boekhoudpakket. Door de toename van orders zou Nijhuis Bouw hiervoor nog meer personeel moeten aannemen. Dat bleek al snel een te kostbare aangelegenheid en zonde van de inzet van de medewerkers. Er werd een business case geformuleerd die werd voorgelegd aan de ICT afdeling van Nijhuis Bouw.

 

De uitdaging

Marco Bosveld, ICT Project Manager bij Nijhuis Bouw, vertelt: “Als ICT afdeling in de bouwbranche krijg je op een gegeven moment te maken met de nodige automatiseringen, in dit geval een integratie van softwaretoepassingen. Er zijn veel grote spelers in de ICT-branche die een volledige integratieoplossing verkopen, maar wij zochten juist een partner die ons kon helpen met het bouwen van een integratie van onze bestaande software. Via Microsoft kregen we een shortlist van geschikte IT-partners die ons hiermee konden helpen. Bij Intercept hadden wij het beste gevoel.”

De oplossing

Na twee gesprekken en een Proof of Concept kregen we groen licht om de integratie van de bestaande software te ontwikkelen. Intercept heeft het e e-commerce systeem aan het boekhoudpakket gekoppeld middels Azure Service Bus. Een cloudberichtensysteem dat de koppeling tussen diverse systemen mogelijk maakt. Berichten van de webshop worden zo direct doorgestuurd naar het boekhoudpakket.

Om ervoor te zorgen dat data altijd op de juiste manier in het boekhoudpakket verwerkt wordt, hebben we met Azure Functions de juiste vertaalslagen gemaakt. Handmatig verwerken van orders en facturen hoeft niet meer. Om Nijhuis Bouw zo veel mogelijk te ontzorgen, hebben we in dit traject direct geschakeld met de e-commerce en boekhoudsoftware leveranciers.

De resultaten

In een tussentijdse evaluatie is de tevredenheid van weerszijden uitgesproken. De nieuwe oplossing wordt januari 2020 uitgerold.

  • Door de integratie tussen de systemen is er geen extra personeel meer nodig. De oplossing zal bovendien 1-2 fte volledig vervangen, waardoor deze medewerkers andere taken op zich kunnen nemen. Dit levert een groot kostenvoordeel op.

  • Het invoeren van manuele acties is zeer foutgevoelig ten opzichte van een automatische verwerking. Met de nieuwe oplossing is de kans op fouten aanzienlijk kleiner.

  • De financiële afdeling heeft voortaan een compleet en actueel overzicht met alle informatie over inkopen en verkopen.

 

Nijhuis Bouw over Intercept

Marco Bosveld van Nijhuis Bouw vertelt: “Intercept is uiterst professioneel. Ze gingen zeer flexibel met onze wensen om. Het is een partij die op verschillende niveaus, van strategisch tot operationeel, kan meepraten. Een toegankelijke partij voor iedere laag in de organisatie.”